Lost in Lapland vuokraa majoituksia Ylläksellä ja Levillä

Lost in Lapland vuokraa majoituksia Ylläksellä ja Levillä

(Julkaistu Login 2025 lehdessä)

Lost in Lapland on Kalevi Halosen viisitoista vuotta sitten perustama majoitusvaraamo. Yritys on kasvanut hallitusti muutaman oman huoneiston vuokrauksesta nykyiseksi, yli sadan majoituskohteen varaamoksi. Kohteita on sekä Ylläksellä että Levillä. Uutena aluevaltauksena on Levillä pari vuotta sitten aloitettu ravin- tola. Seuraavaksi Kalevin tähtäimessä on ravintolatoiminnan laajentaminen ja sukupolvenvaihdos. Haastattelin Kalevia Teams:in välityksellä.

.

Lapset innostuivat Lapista

”Lappi on minulle aina jotenkin läheinen” toteaa Kalevi, kun kysyin, miksi etelän mies on päätynyt tekemään bisnestä Lappiin. ”Se, että pysyvämpi side syntyi, oli oikeastaan lasteni Matin ja Marian ansiota. Kierreltiin joskus aikoja sitten heidän kanssaan hiihtotapahtumia Lapissa. Molemmat olivat siinä kymmenen nurkilla ja harrastivat kilpahiihtoa. Tulin kysyneeksi, tykkäisivätkö, jos meillä olisi asunto myös Äkäslompolossa. Lapset innostuivat kovasti ja siitä se sitten lähti – ostettiin rivitalohuoneisto.” Hiihto ja urheilu ovat edelleen Kalevin sydäntä lähellä. Nyt Kalevi seuraa aktiivisesti tyttärentyttärensä Anna Kerkon uraa. ”Hyvin on Anna pärjännyt – hän on nyt 17-vuotiaana mukana Suomen naisten yhdistetyn maajoukkueessa.”

Eläkkeellä aika tuli pitkäksi

Ensimmäisen uransa Kalevi teki lentäjänä. Ensin 7 vuotta armeijan leivissä, MiG-21-hävittäjänoh- jaimissa, sitten 30 vuotta Finnairilla liikennelentäjänä. ”Enimmäkseen lensin MD-80:llä. Eläköidyttyäni Finnairilta menin vielä hetkeksi (kuusi vuotta, toimittajan huomio) Islantiin lentämään.” ”Sitten yritin oikeasti jäädä eläkkeelle. Istuin vuoden sohvalla ja täytin sudokuja. Niissä olenkin hyvä”, vakuuttaa Kalevi. Sitten joutenolo kuitenkin riitti ja Kalevi alkoi tosissaan vuokrata kahta Lapissa olevaa huoneistoaan. Vuosi oli 2008.

Yhteistyö rakennusyhtiön kanssa

Vuokrauskohteita alkoi sitten vähän yllättäenkin kertyä lisää, muutaman vuoden kuluttua niitä oli jo nelisenkymmentä. ”Tarvetta tuntui olevan, ja hyväntahtoisena miehenä otin kohteita vastaan. Kasvu oli kuitenkin verkkaista, joten oli hyvin aikaa opetella, millaisesta liiketoiminnasta oikein on kysymys”, kertoo Kalevi. ”2013 tein ensimmäisen toimintasuunnitelman, ja sen mukaan on nyt sitten edetty – ja vähän ylikin.” ”Yhteistyö rakennusyhtiö Samira Group Oy:n kanssa on kasvumme kannalta ollut ratkaisevaa.” Samira on rakentanut kaksi kerrostaloa – toisen Ylläkselle, toisen Leville. Niissä on kaikkiaan 70 huoneistoa. ”Yli puolet huoneistoista on Lost in Laplandilla vuokrattavana. Itse olemme hankkineet muutaman huoneiston, mutta suurin investointi on meillä ollut talojen liiketilojen ostaminen.”

Niputus ja poolitilitys

Lost in Laplandin toivomuksesta Winres-järjestelmään tehtiin pari merkittävää uutta ominaisuutta. Ensimmäinen on ”niputus”. Kun välityksessä on vaikka viisi samanlaista huoneistoa, ei ole järkevää, että ne näkyvät esim. Booking.comissa viitenä eri kohteena. Winres näyttää kohteet ulospäin yhtenä kohteena, jonka kapasiteetti on viisi. Kun varaus sitten tulee, Winresin algoritmi jakaa sen automaattisesti jollekin nipun oikeista kohteista. Epäilys kotiinpäin vetämisestä syntyy heti, kun välityksessä on myös välittäjän omia kohteita. Tämän ongelman ratkaisee ’poolitilitys’. Varauksia ei tilitetäkään sen mukaan, missä kohteessa vieras on ollut, vaan tulot kertyvät poolille. Winres sitten laskee kullekin poolin kohteelle kertoimen sen perusteella, kuinka monta vuorokautta kohde on oikeasti ollut vuokrattavana tilitysajanjaksona. Kohteen omistaja saa kertoimen määräämän osuuden poolin koko potista.

Varauksia kolmesta kanavasta

Varauksia tulee kolmea kanavaa pitkin: varaamoon suoraan ja oman nettikaupan kautta, Booking.comin kautta ja jälleenmyyjiltä. Kanavien osuudet ovat aika lailla tasan – jokaisella on kolmanneksensa. ”Sesonkina – joulukuun alusta maaliskuun loppuun asiakkaista noin 80 % on ulkomaalaisia.Sesonkia ei juuri tarvitse markkinoida, mutta hiljaisempaa aikaa kyllä. Välineinä ovat uutiskirjeet ja tarjoukset. Niillä ohjaan asiakkaita nettisivuillemme ja nettikauppaamme. Booking.com on sitten oma juttunsa – sitähän ei kannata, eikä voikaan mainostaa. Mutta se on nopea kanava – teen sinne tarjouksia aina, kun tilanne sitä vaatii.” Nykyiset kanavat ovat toimivia ja hyvin hallinnassa. ”Googleen en oikein luota – se on varmaankin liian hidas minulle. Expedia-yhteyden ehkä otamme lisäämään hiljaisempien kausien myyntiä.” Expedian takana on kymmeniä eri jakelukanavia, joista Suomessa tunnetuimpia ovat Hotels.com, Vrbo ja Trivago. Kaikki varaukset kertyvät automaattisesti Winresiin, eikä niitä tarvitse itse etsiä eri kanavista. Winres pitää myös varaustilanteet ajan tasalla kaikkiin kanaviin, joten vaaraa ylibookkauksista ei ole. ”Kokonaisuus on hyvin hallinnassa.”

Seuraavaksi ravintolat

Majoitusvälitys on resurssien puolesta tällä hetkellä lakipisteessään. ”Uusia kohteita otetaan vastaan, jos niitä tulee, mutta aktiivisesti ei niitä hankita. Nykyinen henkilömäärä riittää juuri ja juuri pyörittämään tätä kapasiteettia.” Oma henkilökunta hoitaa Levillä ja Ylläksellä olevat vastaanotot, molempien hotellien siivoukset ja liinavaatteet sekä Levin ravintolan. Kolmas hotelli on nyt koemarkkinoinnissa. Kun se toteutuu, tilanne tietysti muuttuu. Ravintolatoiminnan laajentaminen on suunnitteilla. Ensimmäinen ravintola Levillä on toiminut hyvin, ja täydentää sopivasti majoitusliiketoimintaa. Toinen ravintola on tarkoitus avata viimeistään kesällä. ”Ravintola on osoittautunut yllättävänkin hyväksi bisnekseksi – koko firman liikevaihdosta tulee sieltä nyt kolmannes.” Kiitos tästä menee Kalevin puolisolle Mananille, jonka harteilla ravintolatoiminta on.

Sukupolvenvaihdos edessä

”Suunnittelin jo tänä syksynä, että siirtyisin vähän sivummalle, mutta vielä se ei onnistunut.” Kalevin tytär Maria on jo ollut taustalla tekemässä Lost in Laplandin hommia. ”Nuorinkin Marian kolmesta tyttärestä on nyt 4-vuotias, niin aikaa alkaa jäädä näihinkin töihin”, toivoo Kalevi. ”Voi tietysti olla, että en lähde täältä kokonaan kuin kantamalla, mutta vastuuta kyllä antaisin mielelläni jo muille”, vakuuttaa Kalevi.

Helpdeskille kiitoksia

Winresin kanssa Lost in Lapland on pärjännyt hyvin. Aivan kaikki backoffice-toiminnot eivät vielä ole käytössä. ”Johtuu varmaankin minun kiireistäni – liian monta rautaa tulessa samanaikaisesti”, sanoo Kalevi, ja ottaa syyn reilusti itselleen. Mutta eteenpäin mennään koko ajan. ”Erityiskiitos Pialle ja Raunolle Comgaten helpdeskiin.” Erityisen hienoa on, että voi soittaa, ja toisessa päässä on ihmisvastaaja. ”Mieluimmin soitan ja saan asiani hoidettua heti, kuin lähettelen viestejä ja jään odottelemaan, josko joku vastaisi.”

-Teksti: Markku Koskinen, Comgate Oy-