Pohjolan Matka toimii valtakunnallisesti

Pohjolan Matka toimii valtakunnallisesti

(Julkaistu Login 2025 lehdessä)

Pohjolan Turistiauto Oy:n markkinointinimi on Pohjolan Matka. Töitä tehdään lähes 300 henkilön ja 200 bussin voimin. Yhtiön kotipaikka on Iisalmi, mutta toimistoja tai varikkoja on kaikkiaan 17 eri puolella Suomea. Matkapalvelut ovat yksi yrityksen liiketoimintayksiköistä – siis matkatoimisto- ja matkanjärjestäjäpalvelut. Matkamyynti työllistää suoraan 13 henkilöä, ”mutta välillisesti matkatoimiston toimintaan osallistuu koko henkilöstöstä suuri osa”.

Matkapalveluiden osuus yrityksen koko liikevaihdosta on noin neljännes – samansuuruinen kuin aikataulutettu reittiliikenne. Toinen puolisko liikevaihdosta tulee sitten bussien tilaus- ja sopimusliikenteestä.

Ryhmätuotanto keskiössä

Ryhmät ovat matkatoimiston päätuote. Eniten on tilausryhmiä, mutta oma sarjatuotantokin on tärkeässä osassa. Matkatoimiston yksi tarkoitus on työllistää omaa bussikalustoa, mutta ei toimintaa ole mitenkään siihen rajattu. ”Yhä kasvava osa ryhmistämme liikkuu lentäen”. Yksittäisten liikematkojen osuus on pieni, eikä sitä olla kasvattamassa. Varsinaista välitysmyyntiä ei käytännössä ole ollenkaan. Kasvavaa sektoria toivotaan DMC-toiminnasta. Omaa, suoraan kuluttajille myytävää Incoming -tuotantoa ei olla suunnittelemassa, vaan keskitytään ulkomaisten matkanjärjestäjien palvelemiseen. ”Tähän meillä on hyvät valmiudet oman bussikaluston, maanlaajuisen toiminnan ja vankan matkatoimisto-osaamisen pohjalta. Pohjolan Matka tuottaa kaikki TUI:n maapalvelut 2025 tammi-maaliskuussa Kainuussa.”

Pohjolan Matkoilla on STF-sertifikaatti

Koronaepidemia vei lähes viimeisetkin katu- toimistot Suomesta. Pohjolan Matka oli tässä kehityksessä etuajassa – kivijalkatoimistoista tultiin pois jo vuosia aikaisemmin. ”Parhaimmillaan yksittäisiä katutoimistoja oli yli 20 kpl. Nyt ei ole yhtään.” Päätös oli varmaankin oikea, kun muut ovat seuranneet perässä. Muuten toiminta on kyllä hajautettu – asiakkaita palvellaan kuudessa eri pisteessä. Toimistot ovat useimmiten bussivarikkojen yhteydessä. ”Asiakkaita palvellaan pääasiassa etänä, mutta saa toimistoonkin tulla.”

Pitkä yhteinen historia

Pohjolan Matkalla on ollut Comgaten järjestelmät käytössään jo lähes 30 vuotta. Ensimmäinen varaus- järjestelmä tuli Karelia-Matkoille Kiteelle 1997. Karelia-Matkat myytiin sitten Pohjolan Turistiautolle. Matkatoimistotoiminta jatkui omana yhtiönään Pohjolan Matkatoimisto Oy -nimellä, kunnes toiminnot sitten 2006 yhdistettiin muiden toimintojen mukana Pohjolan Matka -markkinointinimen alle. Järjestelmät ovat kulkeneet koko ajan mukana. Ensin oli ComRes, sitten WinRes, ja seuraavaksi varmaankin WebRes. ”Nettikauppakin on ollut käytössä jo parikymmentä vuotta.”

Ferry GateWay -projekti

Tämän syksyn suurin projekti varausjärjestelmä- puolella on ollut TallinkSiljan ”Torpedo-yhteyden” korvaaminen Ferry GateWay -ratkaisulla. FGW on alkujaan kahdeksan eurooppalaisen varustamon – mukana olivat kaikki suomalaiset – 2014 perustama yhdistys. Tarkoituksena on luoda yhteinen rajapinta varustamoiden ja matkatoimistojen järjestelmien välille. ”Toivomme tietysti, että FGW:n kautta saataisiin yhteys pian muihinkin laivayhtiöihin.” Meillä Comgatessa on oltu havaitsevinaan, että matkatoimistot ja varaamot ovat tässä hieman eri linjoilla. Matkanjärjestäjät toivovat nykyisen käytännön jatkuvan. Sovitaan varustamoiden kans- sa lähtökohtaisista kiintiöistä, joiden varaan on turvallista rakentaa omaa tuotantoa. Varustamoilla näyttää taas olevan halukkuutta siirtyä enemmän ”freesaleen”. Mutta eiköhän tähänkin ratkaisu löydy. TallinkSiljan ratkaisu perustuu kiintiöihin.

Seuraavaksi nettiprojekti

Matkatoimiston liiketoiminnassa ei suuria muutok- sia lähivuosina tehdä. ”Tietysti mennään kysynnän ja yleisten trendien mukaan. DMC-puolelta odotamme kasvua.” Ryhmätuotannossa uutta on vanhojen matkojen elvyttäminen – esimerkiksi Merenkurkun yli Ruotsiin suuntautuvat matkat. Myös ”Sisäpiiri” -tuotantoa kehitetään – ja pien-ryhmäreissuja. ”Sisäpiiri” on Pohjolan Matkan kanta-asiakasohjelma. Tekniikan seuraava suurempi projekti on netti- kaupan uusiminen. ”Matkojen hakeminen, selaaminen ja ostaminen pitää saada joustavammaksi”. Tähän me Comgatessakin lupaamme panostaa. Comgaten palveluun ollaan tyytyväisiä. Tuotanto lähettää erityiskiitokset Pialle helpdeskiin: ”Hänen kanssaan on helppo asioida, kun on itsekin ollut matkatoimistossa vuosikymmenet. DMC-puolella jouduimme tekemään aika monenlaisia uusia juttuja. Pian avulla ne saatiin toimimaan.”

-Teksti: Markku Koskinen, Comgate Oy-