2. Kon-Tiki Tours – kasvua aktiivisella myynnillä ja yritysostoin

2. Kon-Tiki Tours – kasvua aktiivisella myynnillä ja yritysostoin

Matkanjärjestäjä Kon-Tiki Tours Oy tuottaa elämyksellisiä ryhmämatkoja.  Se on useamman tuotemerkin ja yhden tytäryhtiön rypäs, joka on viime aikoina kasvanut yritysostoin myös matkailun uusille alueille.

Kasvua yritysostoin

Nykyisen Kon-Tiki Tours Oy:n taustalla ovat yritykset nimeltä Matkaseniorit ja Kon-Tiki, jotka 2013 fuusioitiin uudeksi Kon-Tiki Tours Oy:ksi. Yhtiön moottorimies ja omistaja on ekonomi Timo Saranpää. Nyt vuoden 2019 alun tilanteessa 16 henkilöä työllistävä yhtiö- ja tuotemerkkikokonaisuus käsittää myös Trio Travels –tuotemerkin, incoming -toimintaan painottuvan Lapin Lomamatkat sekä urheilumatkustuksen saralla toimivan Björk & Boström –nimisen tytäryhtiön. Kon-Tiki Toursin toimistot sijaitsevat Helsingissä, Turussa, Rovaniemellä ja Kuusamossa.

Mittatilaustyötä

Matkasenioreista Saranpää hankki osaomistuksen 2006 ja muutaman erillisen kaupan jälkeen vuoden 2013 fuusiossa syntynyt uusi Kon-Tiki Tours on nykyisin kokonaan Timo Saranpään omistuksessa. Kon-Tiki Tours ja sen tuotemerkit ovat suuntautuneet erikoisryhmämatkoihin, joita pääsääntöisesti tehdään mittatilaustyönä asiakkaiden toivomusten mukaan, usein ryhmien kerääjien sekä asiantuntijamatkanjohtajien avustuksella. Matkaseniorit nimensä mukaisesti painottaa senioreihin, eläkeikäisiin sekä myös hoiva-alan väkeen, Trio Travelsin leipä ja voi ovat maa- ja metsätalousalan matkat, kun taas uusin hankinta, syksyllä 2018 Kon-Tikin tytäryhtiöksi hankittu Björk & Boström keskittyy urheilumatkoihin ja –tapahtumiin. Lapin Lomamatkat toimii incomingbisneksessä. Kon-Tikin perinteisiä luonto- ja lintumatkoja ei tietysti myöskään ole unohdettu.

”Sortimentissamme on laaja kirjo erilaisia tuotteita eri elämänalueille. Erikoistuminen on tätä päivää ja tulevaisuutta. Verkkokaupan kautta myydään myös ryhmämatkoja ja digitaalisuus on tullut alalle, vaikka ryhmämatkakaupassa se näkyy hieman erilaisena kuin vaikkapa yksittäisten matkapakettien myynnissä ja jakelussa”, sanoo Timo Saranpää. ”Saattaa hyvinkin olla, että yritysostoissa nyt vedämme henkeä. Sen sijaan mietimme, mitä ja miten digitalisoidaan, tuodaan tekoälyä toimintaan: myyntiin, markkinointiin ja tuotantoon.”

Uudenlaisia toimijoita

Saranpään mukaan matkatoimiston työkenttä on myllerretty viime vuosina aivan uuteen asentoon ja uudenlaisia yrittäjiä on tullut muilta toimialoilta kakkua jakamaan. ”Asiakkaan vinkkelistä tämä voi olla myös hyvä asia, mutta asiakkaat eivät aina enää tunnista toimintaan liittyviä riskejä ja niiden hallintaa. Esimerkiksi vakuuksien osalta kaikilla toimijoilla pitää olla samat pelisäännöt. Tätä kaikki heinäkuun 2018 uuden matkakaupan lainsäädännön piiriin tulleet eivät vielä ole ymmärtäneet.”

Winres sisältää olennaiset elementit

Kon-Tiki Tours tuotemerkkeineen ja tytäryhtiöineen toimii Comgate Oy:n Winres -varausjärjestelmän ympäristössä. ”Olemme alusta lähtien olleet tyytyväisiä. Winres-alusta sisältää olennaiset elementit ja meidän näkövinkkelistämme varsin vähän mitään turhaa. Se on suoraviivainen ja oikealla tavalla yksinkertainen. Se vie toiminnan tehokkaasti aina taloushallintoon saakka. Suomalaisuus on suuri etu, sillä järjestelmä tuntee mm. niin pankkien kuin verottajan toimintatavat`”, sanoo yrityksen laskentatoimen asiantuntija, matkatoimistoyrittäjä Timo Saranpää.