Laaja ”Verkkokauppa Suomessa”- tutkimus on julkaistu.

Laaja ”Verkkokauppa Suomessa”- tutkimus on julkaistu.

Verkko-ostoksista on tullut suomalaisille kuluttajille arkipäivää. Tästä on seurannut, että sähköinen  kaupankäynti kasvaa Suomessa huomattavasti nopeammin kuin muu talous. Yritykset, jotka  onnistuvat digitalisoimaan liiketoimintaprosessinsa, ovat tulevaisuuden suuria voittajia.

Suomen verkkokaupan liikevaihdon arvioidaan raportin tietojen pohjalta olevan uskomattomat 12,2 miljardia euroa vuonna 2018. Lisäystä vuoteen 2017 verrattuna on 18 %, mikä on huomattavasti enemmän kuin Suomen kokonaistalouden noin 3% kasvu.

Matkailu on edelleen se segmentti, johon suomalaiset käyttävät eniten rahaa verkossa. Suomalaiset kuluttajat käyttävät verkossa yhteensä 5,7 miljardia euroa matkaostoksiin vuonna 2018

Kulutus verkkokaupassa  jakaantuu kolmeen pääryhmään: matkailu, tavarat ja palvelut.

  • Matkailu 47%. Liikevaihto 5.700.000.000 eur.
  • Tavarat 36%. Liikevaihto 4.400.000.000 eur.
  • Palvelut 17%. Liikevaihto 2.100.000.000 eur.

Matkailuala oli yksi ensimmäisistä aloista, joilla sähköisen kaupankäynnin valtava potentiaali tunnistettiin. Monet suomalaiset ovat tottuneet siihen, että lomat ja matkat ostetaan verkosta. Syy siihen, miksi matkat muodostavat niin suuren osan kokonaiskulutuksesta on, että kategorian tuotteet ovat kalliimpia suhteessa tavaroihin ja palveluihin. Matkailusegmentissä ei ole eniten tapahtumia, mutta aina kun suomalainen kuluttaja ostaa loman tai lentolipun verkossa, kyseessä on yleensä kallis ostos.

Matkailualalle on ominaista voimakas kilpailu, ja monet yritykset ovat riippuvaisia  samasta asiakaskunnasta. Tästä seuraa, että kuluttajille on tarjolla runsaasti vaihtoehtoja kilpailukykyiseen hintaan.

Me Comgatella olemme olleet jo vuosia mukana aallonharjalla ja tarjonneet asiakkaillemme täyden palvelun verkkokaupparatkaisuja. Uusimpina pilvipalveluratkaisuina olemme tuoneet markkinoille kotisivuille integroitavan WinresCloud-verkkokaupparatkaisun.

PayTrailin teettämä Verkkokauppa Suomessa on tilastollinen raportti, jossa analysoidaan yksityiskohtaisesti sähköisen kaupankäynnin markkinoita Suomessa ja Pohjoismaissa. Raportti on kokonaisuudessaan luettavissa suomeksi osoitteessa www.paytrail.com/raportti  ja englanniksi osoitteessa www.paytrail.com/report . Lisäksi englanninkielinen versio, johon on koottu Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan versiot, löytyy osoitteesta www.paytrail.com/nordic-report .