13 elo Helin matkoissa kuunnellaan asiakasta
Helin matkat asemoi toimintansa, tuotteensa ja asiakaskohderyhmänsä matkailun tasoasteikon high endiin. Tämä tarkoittaa tinkimättömyyttä laadussa, sen myötä kenties korkeampaa hintaa, mutta myös huippuvastinetta asiakkaan rahalle. Kun suuret toimijat monistavat matkailun bulk-tuotteita verkossa, eikä asiakkaan tarvitse varatessaan edes olla puhelinyhteydessä myyjään saati tavata henkilökohtaisesti, on Helin matkoissa omaksuttu aivan toisenlainen palvelun filosofia ja käytäntö.
Välittäjästä matkanjärjestäjäksi
Helin matkat näki päivänvalon vuonna 1984 Jyväskylässä, kun yhtiön perustaja ja pitkäaikainen yrittäjä Heli Rajamäki, tuolloin sukunimeltään Siekkinen, käynnisti oman matkakaupan alan liiketoiminnan. 1980-luvulle tyypillisesti matkanjärjestäjien valmismatkapakettien välitysmyynti oli uuden yrityksen alkuvuosien leipä ja voi, mutta jo 1990 alettiin tehdä omana tuotantona räätälöityjä kaukomatkoja aluksi Thaimaahan ja Karibialle. Sittemmin kuluneiden yli kolmen vuosikymmenen aikana toiminta-ajatus on jalostunut puhtaaksi matkanjärjestäjätoiminnaksi ja tuotesortimentti maailmalla on laajentunut.
Heli ja Helin matkat toimi aluksi Jyväskylästä käsin, mutta 2009 avattiin toimisto myös Helsingin Snellmaninkadulle. Jyväskylässä työskentelee nyt kahdeksan virkailijaa, heistä kaksi back officen puolella. Helsingissä toimii viisi henkilöä plus yksi osa-aikainen. Vuonna 2009 muutettiin yhtiömuoto kommandiittiyhtiöstä osakeyhtiöksi. Samoihin aikoihin Helin ja Lea Simpasen tiet kohtasivat. Heli luovutti toimitusjohtajuuden Lean käsiin ja astui itse päivittäistoiminnoista hieman sivummalle yhtiön hallitukseen. Tuotesortimenttia laajennettiin edelleen ja sen myötä koko liiketoiminta kasvoi. Samalla myös kannattavuus parani. Itse asiassa vuodesta 2009 on tehty vain plusmerkkisiä tilinpäätöksiä.
Kesällä 2017 sai Helin Matkat uuden omistajan, Baltian suurimman matkatoimistokonsernin, Estravelin. Tytäryhtiönä Helin Matkojen toiminta jatkuu Suomessa entisellään. Heli itse jatkaa hallituksen jäsenenä.
Lealla ja hänen osaavalla tiimillään oli tuhti kokemus kaukomatkoista jo aikaisemman työelämänsä pohjalta. ”Haluamme olla tasokas ja laadukas hyvän palvelun toimisto, jolla on erinomaiset yhteistyökumppanit ja hyvä tuotetuntemus”, sanoo Lea Simpanen.
Paratiisisaarten eksotiikkaa
Helin matkojen kohteet ovat eksoottisia kaukokohteita. Jo vuodesta 2009 ykköskohde on ollut Intian valtameren ja eteläisen pallonpuoliskon Mauritius. Se on monen häämatkan ainutkertainen matkakohde, mutta ”repeatereitakin” löytyy vaikkapa merellisten asioiden, golfin ja lepolomien ympäriltä. Mauritiusta voidaan myös yhdistää Etelä-Afrikan kohteisiin, safareihin. ”Golfissa emme kilpaile perinteisten golfmatkajärjestäjien kanssa, vaan tarjoamme yleensä järjestelyitä, joissa golf on yhtenä elementtinä mukana muussa matkaohjelmassa”, sanoo Lea Simpanen.
Mauritiuksen ohella Malediivit ja Seychellit ovat myös trooppisia paratiisikohteita matkaskaalan tasokkaimmassa yläpäässä.
Omat kannattajansa on Yhdysvaltojen Havaijilla, Kalifornialla, Floridalla ja Karibianmerelle suuntautuvilla valtameriristeilyillä. Indonesia ja siellä Bali on myös suosittu, mutta monen unelma on tehdä jopa kokonainen maailmanympärimatka, johon voi kuulua myös elementtejä latinalaisesta Amerikasta: Peru, Ècuador ja Galapagos-saaret tai Argentiina, Chile ja Brasilia.
Laskutus ja raportit Winresillä
Helin matkat palvelee vaativia asiakkaitaan off-line, ei siis verkossa. ”Asiakkaan kanssa keskustellaan ja häntä kuunnellaan. Teemme aina tuotteen asiakkaan lähtökohdista. Joskus toki saatamme ehdottaa aivan muuta kuin mitä asiakas tuli alun perin ostamaan”, sanoo Lea Simpanen.
Helin matkoilla ei siis ole varastotavaraa, eikä varausjärjestelmää varastona, jonne olisi tehty valmiiksi matkapaketteja. Tarjouksetkin tehdään aina yksilöllisesti kullekin asiakkaalle yhdessä läpikäydyn kartoituksen mukaisesti.
”Laskutuksen ja raportoinnin teemme Comgate Oy:n Winres-järjestelmää hyväksi käyttäen.” Lea Simpanen sanoo olevansa tyytyväinen Comgaten suomalaisuuteen. Pankkiasiat ja rahaliikenne, arvonlisäverot ja muut laskutuksen asiat ja kansalliset piirteemme sujuvat hienosti ”suomeksi”. Liikkeenjohdon tarvitsemat raportit seurantaa varten löytyvät helposti niin matkustaja- kuin euromääräisinä. ”Jos teknistä ongelmaa tai muuta asiaa ilmaantuu, apu on hyvin lähellä Comgatessa”, kiittelee Helin matkojen toimitusjohtaja Lea Simpanen.