Liikematkatoimistot palvelevat yleensä ensisijaisesti yritysasiakkaita, kuntia, valtion laitoksia ja/tai järjestöjä. Winres-matkatoimistojärjestelmä laajenee vaivatta myös liikematkatoimiston tarpeisiin. Liikematkatoimiston palvelu perustuu usein yritysasiakkaiden kanssa tehtyihin sopimuksiin, joihin on määritelty sopimuskohtaiset maksu- ja varausehdot, laskutuskäytännöt ja raportointi. Winres sisältää kaikki tarvittavat palvelut varauksia, laskutusta ja asiakashallintaa varten. Myös perustilastointi yritystasolla on mukana. Jos asiakkaan kanssa on sovittu kattavammasta raportoinnista, voidaan ottaa käyttöön laajempi Liikematkatilastointi.
Liikematkatilastointi seuraa yritys-, osasto- ja henkilötasolla matkustamista. Tilastoinnin kautta voidaan seurata kuka on matkustanut minnekin, koska ja paljonko maksoi. Mukana tulevat vertailut aikaisempiin kausiin ja osastojen kesken. Haluttaessa saadaan mukaan myös vertailuhinnat.
Erilaisia tilastoja on kaikkiaan yli 20 kappaletta, joista voidaan yrityskohtaisesta sopia kullekin sopiva paketti: ostot matkustajittain ja osastoittain, ostot matkakohteittain, ostot lentoyhtiöittäin, raportti asiakkaan kirjanpitoon, raportti kuukauden tapahtumista, vertailuhinnat raporteille jne. Tilastot toimitetaan tavallisesti kuukausittain, mutta raportointiväli on valittavissa asiakkaittain.
Liikematkatoimiston winres-järjestelmä on laajennettavissa Intres-verkkokaupalla, jonka matkatoimisto voi antaa yritysasiakkaidensa käyttöön. Liikematka-asiakkaan verkkokaupan kautta yritysasiakkaat voivat itse varata lentoja ja hotelleja. Hintoihin lisätään etukäteen sovitut myynti-/palvelupalkkiot. Varaukset kirjautuvat suoraan Winresiin, jossa ne ovat samantien myös liikematkavirkailijan käsiteltävissä.
Verkkokaupan maksujen käsittely voidaan sopia yrityskohtaisesti – maksetaanko varaukset varauksen yhteydessä esim. yrityksen luottokortilla, vai laskutetaanko ne yritysasiakkaalta jälkikäteen.
Liikematka-asiakkaan verkkokauppaan voidaan määritellä erilaisia käyttäjätasoja. Asiakasyrityksen peruskäyttäjä näkee vain omat tietonsa ja voi tehdä varauksia itselleen. Asiakasyrityksen pääkäyttäjä näkee kaikkien yrityksen työntekijöiden yhteys- ja varaustiedot, ja voi tehdä varauksia useammalle työntekijälle.
Verkkokauppa voi toimia samanaikaistesti usealla eri kielellä. Kieli valitaan automaattisesti sen mukaan, miltä sivustolta asiakas sen käynnisti. Jos palvelua tarjotaan alueilla, joissa käytetään muuta kuin varaamon omaa valuuttaa, voidaan myös varauserittely muodostamaan eri valuutoissa.
Verkkokaupan voi integroida omille web-sivustoille, eikä sivustoa siten tarvitse rakentaa uudestaan. Käyttöliittymän värisävyt, fontit ja komponenttien muodot ovat räätälöitävissä toiveiden mukaan.
Varaukselle valitaan asiakas, myytävät tuotteet ja hinnoitellaan tarvittaessa. Varaus tallennetaan ja laskut voidaan muodostaa heti tai myöhemmin. Järjestelmä hoitaa kaiken muun; verokäsittelyt, provisiot, kapasiteetit, hinnoittelut, historiat ja tiedot kirjanpitoon.
Laskut muodostetaan suoraan varauksesta. Muutoksissa ja peruutuksissa vanhat laskut hyvitetään automaattisesti. Tulleet suoritukset huomioidaan automaattisesti uusissa laskuissa. Ennakko- ja loppulaskut saadaan samalla kertaa. Laskut voidaan tulostaa tai lähettää asiakkaalle sähköpostitse. Myös sähköinen laskutus (finvoice) on mahdollista ottaa käyttöön.
Kaikki varauksen tehneet asiakkaat yhteystietoineen tallentuvat järjestelmään. Uutta varausta aloitettaessa saadaan vanhan asiakkaan tiedot suoraan rekisteristä. Uusi asiakas lisätään rekisteriin suoraan varausta tehtäessä. Asiakkaiden ostot tilastoituvat automaattisesti. Tietoja hyödynnetään mm. tilastoinnissa ja poimittaessa asiakkaita erilaisiin postituksiin.
Järjestelmä tilastoi myyntiä tuotteittain, tuoteryhmittäin, asiakkaittain, asiakasryhmittäin, agenteittain ja virkailijoittain. Raportit ajetaan aina tarvittaessa halutulle aikavälille. Raportit saadaan euroina tai matkustajamäärinä. Hakuperusteena on sekä varauspäivä että lähtöpäivä. Raporteille voidaan ottaa 1-4 vertailuvuotta, jolloin nähdään suoraan, miten kauppa käy suhteessa aikaisempiin vuosiin.
Uudet laskut ja kassatapahtumat näkyvät reskontrassa automaattisesti ja välittömästi. Pankkiin tulleet suoritukset luetaan järjestelmään automaattisesti siirtotiedostosta. Laskukyselyjä voidaan tehdä varaukselle, asiakkaalle, agentille, kohteelle, lähtöpäivälle, jne. Erääntyneet ja huomautuslaskut voidaan ottaa esim. varaukselle, asiakkaalle ja agentille.
Winres tiliöi myynnin automaattisesti jo varausta tehtäessä. Myynti päätetään kirjanpitoon kuukausittain. Myyntiraportin lisäksi tarvitaan ennakko- ja myyntisaamisraportit sekä lasku- ja suoritusluettelo. Kuukauden kirjanpito on käsitelty keskimäärin tunnissa. Kirjanpitoraporttien lisäksi ohjelmasta voidaan tulostaa raportti Kuluttajavirastolle.